Pages

Nuff

Thursday 6 September 2012

Petua Mengatasi dan Menghilangkan Kelemumur

Assalamualaikum....




Di sini saya senaraikan 4 petua untuk mengatasi dan menghilangkan kelemumur pula... Buat kawan2 atau pasangan yang mempunyai masalah kelemumur bolehlah cuba nanti ye. Terutama yang memakai tudung cam deknie ni.. yer la.. rambut belum kering lepas mandi, terus bungkus dalam tudung kan.. tu yang membuatkan kelemumur mudah menyerang kepala kita..


Cara-cara : 

Mula-mula ambil segenggam daun inai (sebaik-baiknya daun inai tua) dan satu sudu teh (yang telah direndam dengan air panas selama sepuluh minit), digiling halus dan lumat.  Lumurkan bahan tersebut di kulit kepala dan perap selama satu jam kemudian dibersihkan.  Amalkanlah petua ini tiga minggu sekali, insyaallah masalah kelemumur akan berkurangan sikit demi sedikit.

*****

Masalah kelemumur sering menjadi rungutan wanita. Untuk menghilangkan kelemumur, campur air perahan limau nipis dengan sedikit air sebelum digosok pada kulit kepala.


*****

Ambil kira-kira 10 helai daun pandan yang agak tua, kemudian ia ditumbuk sehingga halus dan dicampurkan dengan dua gelas air.

Tapis campuran itu dan sapukan dengan rata pada rambut yang sudah dibersihkan. Biarkan selama setengah jam dan bilas rambut dengan air bersih. Ia bukan saja membantu mengurangkan kelemumur malah rambut berbau wangi.

*****

Amalan orang lama pula hanya menggunakan santan. Ambil kelapa tua dan perah pekat-pekat. Biarkan selama sejam supaya patinya naik.

Kemudian, barulah ia disapu pada rambut. Balut rambut dengan tuala bersih dan perap selama setengah jam. Jika kerap diamalkan, ia membantu untuk mendapatkan rambut yang sihat dan cantik.


Sumber sini



p/s : Deknie pon kene try gak la sbb kepala deknie pon ada gak kelemumur ni.. susah betul nk hilangkan.. kene cuba petua di atas la...kepada korang.. selamat mencuba yer...




2 comments:

  1. boleh jgk try...masalah kelumumur kdg2 agak memalukn jgk...tkut org kata x reti jga rambut..nice tips :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. try jgn tak try.. kita cuma berusaha.. Allah yang menentukan segalanya..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...