Pages

Nuff

Sunday, 12 August 2012

Kaji kemiskinan rakyat Kelantan

Assalamualaikum...

Salam 24 Ramadhan...

ni ada berita sikit tentang kampung aku...huhu...




TUMPAT – Penyelidik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Malaysia Kelantan (UMK) dengan kerjasama daripada Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) akan mengkaji tahap kemiskinan rakyat di negeri ini bagi menentukan punca dan cara penyelesaiannya.
Satu kajian awal mendapati, daerah Tumpat merupakan antara daerah yang paling kritikal berhadapan dengan masalah kemiskinan tegar, oleh itu sebanyak 100 keluarga di sekitar daerah itu telah dikenal pasti untuk menjadi kumpulan pertama dalam projek pembasmian kemiskinan tegar.
Menurut Penasihat Khas kepada Yang Pertua MAIK, Datuk Nik Kamaruddin Ismail, kajian itu bertujuan mengenali punca sebenar kemiskinan dan mencari jalan penyelesaian terbaik untuk menyalurkan bantuan.
“Kita perlu tahu masih lagi wujud masyarakat miskin tegar di negeri kita dan ada antara mereka menjalani kehidupan yang terlalu daif dan menyedihkan.
“MAIK mahu kemiskinan di negeri ini dibasmi dan dengan itu, kami turun padang untuk melihat sendiri keperluan golongan ini bagi membolehkan mereka membantu meningkatkan taraf hidup masing-masing,” katanya ketika melawat beberapa buah keluarga di sekitar Tumpat semalam.


p/s : Bagusla kalo ada inisiatif untuk membasmi kemiskinan kat Kelantan ni... sekurang-kurangnya, merasa la orang kampung aku hidup senang sikit kan walaupun tak mewah... tapi, walaupun tak kaya, orang-orang kampung aku tetap hidup bahagia... 

nape aku cakap camtu?? korang bleh tanya orang kampung aku, dalam satu family, berapa anak yang mereka ada... hehehe... kaya dengan zuriat...Alhamdulillah...






4 comments:

  1. btol tu elyna..deknie setuju...

    ReplyDelete
  2. seronok tengok orang kampung kiter semua berjaya n bahgia

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...