Pages

Nuff

Tuesday, 4 September 2012

Gagau Ikan di bendang padi



Assalamualaikum....



iBH62b



Bila tengok gambar kat atas ni kan... deknie teringatlah masa kecik-kecik dulu kat kampung... berkubang dalam sawah semata-mata nak tangkap ikan.. masa tu musim orang menuai padi, so.. banyak la ikan-ikan darat yang timbul kan.. masa ni memang meriah la.. pakcik makcik... adik kakak... kecik besar... semua ada...tak kira apa dah.. malu ke, lintah ke, comot ke hapa ke... yang penting dapat tangkap ikan sebanyak mungkin..pastu duk bandingkan jumlah ikan yang kita dapat dengan kawan-kawan...hehehe... seronok... meriah... memang nostalgia betul...

Sekarang ni pon masih ada lagi, cuma tak ramai budak2 kampung yang sanggup turun ke bendang untuk tangkap ikan musim menuai padi... masing-masing lebih suka duk depan tv or komputer untuk main game yang hentah hapa2 ntah... masing-masing buat hal masing-masing... kau kau... aku aku....dah kurang semangat kekitaan dah...bagi mereka, main game lebih seronok berbanding mencomotkan diri dengan lumpur di sawah bendang...hurmmm... ntah la..



Makin ramai yang tak kenal ikan puyu, ikan haruan dan ikan keli...



p/s : Rindu zaman budak-budak hingusan dulu kala...



6 comments:

  1. teringat dulu2 kena kejar lembu di bendang sawah hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhee... yer... kalo dulu mesti takut dan nak marah kan KA... tapi kalo skang ni rasa nk tergelak plak kenang zaman2 dulu..

      Delete
  2. xde kg..xdpt nk rs bnda cm 2..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer ker? ruginya... best duk kg... damai je..hehehe.saje nak kasi elyna dengki..kihkih

      Delete
  3. ha'ah..bdk2 zaman skung rasanya dh xknl ikan puyu ikan haruan keli ker aper ker..yg knl iphone ipad n galaxy :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol...sayangnya..dah tak merasa keseronokan main lumpur...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...