Pages

Nuff

Monday 4 June 2012

Bayi Terbang


Ehsan Hmetro


REMUK...keadaan Perodua Kancil yang dinaiki bayi bersama bapanya serta  empat orang lain. Gambar kecil, bapa bayi dibawa ke hospital.
REMUK...keadaan Perodua Kancil yang dinaiki bayi bersama bapanya serta empat orang lain. 
Gambar kecil, bapa bayi dibawa ke hospital.


KOTA SAMARAHAN: Seorang bayi lelaki berusia enam bulan memeranjatkan orang ramai apabila hanya luka ringan walaupun tercampak keluar dari kereta Perodua Kancil yang terbabit dalam kemalangan jalan raya di satu persimpangan berhampiran Desa Ilmu di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12 tengah hari itu, ‘bayi ajaib’ itu menangis di atas jalan raya sebelum dibantu orang ramai dan segera dihantar ke klinik kesihatan berhampiran manakala bapanya tidak sedarkan diri akibat kemalangan itu.
Difahamkan, bayi berkenaan dipangku bapanya yang duduk di bahagian penumpang hadapan Perodua Kancil itu, tercampak keluar melalui tingkap yang terbuka ketika kenderaan dinaiki enam penumpang itu berpusing selepas dirempuh sebuah kereta.

Kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta Proton Iswara yang dipandu laju, gagal berhenti untuk mengelak kereta yang dinaiki mangsa yang membuat pusingan U dari Kota Samarahan menuju ke Desa Ilmu.

Menurut sumber, perlanggaran kuat itu menyebabkan kereta Kancil berpusing dan bayi berkenaan tercampak keluar.





Betul la orang kata, bayi ni ada malaikat yang sentiasa menjaga mereka sehingga mereka mumayyiz..sebab itu banyak yang kita dengar ramai bayi terselamat di dalam kemalangan yang berlaku terutama jika bayi tersebut berada dipangkuan ibu atau ayah mereka..

Teringat Deknie kepada kisah 3 or 4 tahun lepas.. kejadian yang tak dapat dilupakan oleh keluarga kami... Di mana keluarga abang aku yang dalam perjalanan ke rumah emaknya yang kini telah arwah di Tanah Merah.. abang aku merupakan anak sulung kepada ayah aku dengan isteri pertama.. arwah emak aku merupakan isteri kedua ayah selepas menceraikan isteri pertamanya... 

Abang aku bersama2 dengan 6 orang anaknya dan isterinya menaiki kereta Proton Tiara berwarna biru.. abg aku memang terkenal dengan membawa kereta dengan laju.. aku pon tak paham dengan sesetengah manusia yang bergelar lelaki ni... kalo naik kereta sorang-sorang, kau nak pecut 250km/j pon suka hati kau la... ni kalau kau ada bawa orang lain bersama-sama, please please please.... janganlah bawa laju-laju... dah macam menempah maut untuk orang yang kau bawa tu plak..

Sambung kisah abang aku... sampai selekoh sebelum sampai umah mak dia, ntah macam mana, kereta ada masalah brek ke gear ke apa ntah... terus terbabas, terguling-guling kereta masuk bendang kat tepi jalan.. kereta remuk... bak kata abang aku yang lagi satu, dah boleh jual kati dah kereta abang sulung aku tu..korang bleh bayangkan la camner keadaan orang dalam kereta yang seramai 8 orang tu.. anak yang paling besar masa tu tingkatan 2 kalo tak silap.. yang paling kecik umur 3 bulan... 

Alhamdulillah semua selamat... yang kat depan, abang, kakak ipar dengan baby 3 bulan alhamdulillah hanya cedera ringan je... baby alhamdulillah tak ada apa2... sebab dia dalam pelukan mak dia... 

Yang kat belakang, anak yang nombor 2 dan 4 yang cedera parah.. yang paling teruk yang nombor 4.. Siti Aisyah.. baru 8 tahun.. darjah 2.. kene himpit dengan kereta sebelah kiri badan... dah la tuannya kecik kurus je.. kesian... masuk hospital lama gak... skang ni alhamdulillah... semua sihat sejahtera... Aisyah sekarang ni masih nampak jalan agak tempang sedikit...sedikit je.. alhamdulillah, Allah selamatkan semua ahli keluargaku... Syukur....

Kereta dah jual kati...huhu.. sampai sekarang ni budak2 tu dah fobia apabila bapak mereka bawa kereta laju2... semua dah cakap, "abah, bawa slow2... kang accident plak kang...." semua dah takot pisang berbuah dua kali.. 

Nasihat aku kepada korang, janganlah bawa kereta syok sendiri... jangan la bawa kereta laju2... Ingatlah orang yang tersayang.. tau la kereta korang tu mahal dan ada turbo la segala macam.. barang hilang, boleh diganti... kalo nyawa yang hilang... nk cari ganti kat mana????


Renung-renungkan.....

Sekian.. Salam (^_^)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...